Notamlar Nerede Yayınlanır ?

Turkmen

Global Mod
Global Mod
**\Notamlar Nerede Yayınlanır?\**

Havacılık sektörü, güvenli uçuşları sağlamak için bir dizi kurallar ve sistemler geliştirmiştir. Bu sistemlerden biri de, uçuş güvenliğini etkileyecek önemli bilgilerin pilotlara ve hava trafik kontrol (ATC) birimlerine iletilmesini sağlayan NOTAM'lardır. NOTAM, "Notice to Airmen" (Hava Adamlarına Bildiri) ifadesinin kısaltmasıdır. Bu bildirimler, havacılıkta operasyonel ve güvenlik odaklı bilgilerin uçuş öncesinde ya da sırasında hızla paylaşılmasını sağlar. Ancak, NOTAM’lar nerede ve nasıl yayınlanır, kimler tarafından erişilir? Bu makalede, bu sorulara yanıt arayacağız.

**\NOTAM Nedir?\**

NOTAM, genellikle hava sahasında bir değişiklik, kısıtlama veya olumsuz bir durum hakkında hızlı bilgi aktarımı sağlamak amacıyla kullanılır. Uçakların uçuş güzergâhı üzerinde karşılaşabileceği riskler, hava alanlarındaki bakım ve operasyonel kısıtlamalar, hava koşullarındaki ani değişiklikler gibi durumlar NOTAM olarak yayınlanır. Pilotlar, ATC birimleri ve diğer havacılık personeli için büyük öneme sahip olan bu bildirimler, uçuş güvenliğini doğrudan etkiler.

**\NOTAM’lar Nerede Yayınlanır?\**

NOTAM’lar, dünya genelinde belirli merkezlerden yayınlanmaktadır. Havaalanları ve uçuş güvenliği birimleri, bu NOTAM'ları sürekli olarak günceller. Genel olarak, NOTAM'lar aşağıdaki yerlerde ve kaynaklarda yayınlanır:

1. **Ulusal Hava Trafik Kontrol Merkezleri:** Hava sahası yönetimi ve uçuş güzergahlarıyla ilgili herhangi bir kısıtlama veya değişiklik, ilgili ülkenin hava trafik kontrol merkezinden yayımlanır. Bu merkezler, pilotlara hava sahasında anlık olarak meydana gelen değişiklikler hakkında bilgi verir.

2. **ICAO (Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü):** Uluslararası uçuşlarda, ICAO, uluslararası havacılık güvenliği için bir dizi düzenlemeyi denetler ve bu düzenlemeler doğrultusunda global çapta NOTAM'lar yayınlanabilir. ICAO, havacılık güvenliği konusunda ortak bir dil ve standartlar seti sağlar.

3. **Havaalanları ve Aerodromlar:** Her bir havaalanı, kendi bölgesindeki uçuş operasyonlarını etkileyecek NOTAM’ları yayınlar. Bu NOTAM'lar, havaalanındaki bakım çalışmaları, piste engel teşkil eden nesneler veya geçici kısıtlamalar gibi bilgilere dair olur.

4. **Hava Trafik Kontrol (ATC) Merkezleri ve Üst Kontrol Merkezleri:** ATC merkezleri, uçuşlar sırasında herhangi bir tehlike, hava yolu kısıtlamaları veya hava koşullarındaki ani değişikliklere dair NOTAM'lar yayınlar. Bu merkezler, havacılık birimleri arasında sürekli iletişimde kalarak, uçuş güvenliğini sağlamak amacıyla NOTAM’ları derler ve günceller.

5. **Hava Trafik Bilgi Hizmetleri (AIS):** AIS, tüm NOTAM verilerini toplayan ve bunları düzenli olarak yayımlayan birimlerdir. Her ülkenin bir AIS birimi bulunur ve bu birimler, yerel ve uluslararası uçuşlarda geçerli olan NOTAM'ları yayımlar.

6. **Elektronik Uçuş Planlama Sistemleri:** Günümüzde uçuş planları elektronik ortamda düzenlenmektedir ve bu platformlarda uçuş öncesi ve sırasında gerekli olan NOTAM’lar pilotsuz uçakların veya helikopterlerin de geçerli olduğu uçuş rotalarına yönelik olarak paylaşılıyor.

**\NOTAM’lar Kimler Tarafından Kullanılır?\**

NOTAM'lar, bir dizi havacılık profesyoneli tarafından kullanılır. Bunlar:

* **Pilotlar:** Uçuş öncesinde veya uçuş esnasında NOTAM’ları kontrol ederek, güzergâh üzerindeki tehlikeler, kısıtlamalar veya engeller hakkında bilgi edinirler.

* **Hava Trafik Kontrolörleri:** Hava trafik kontrolörleri, uçuşları yönlendirirken en güncel NOTAM’lardan faydalanır, böylece hava sahası güvenliğini sağlayabilirler.

* **Havayolu Şirketleri:** Havayolu şirketleri, uçuş operasyonları sırasında hava sahasında meydana gelen değişiklikler hakkında pilotlarını bilgilendirir ve uçuş planlamalarını buna göre yaparlar.

* **Havaalanı Yetkilileri:** Havaalanlarında yapılacak olan bakım, onarım ve operasyonel değişikliklerle ilgili NOTAM'lar, havaalanı personeli tarafından düzenli olarak kontrol edilir.

**\NOTAM Yayınlamanın Yöntemleri Nelerdir?\**

NOTAM yayınlama süreçleri, genellikle belirli prosedürlere dayanır. Bu prosedürler, ulusal sivil havacılık otoriteleri ve uluslararası havacılık otoriteleri tarafından belirlenir. NOTAM yayınlama yöntemleri şunlardır:

1. **Manuel Yayınlama:** Bazı durumlarda, hava trafik kontrol birimleri manuel olarak NOTAM oluşturup yayınlarlar. Bu, genellikle acil durumlar veya geçici durumlar için geçerlidir.

2. **Otomatik Yayınlama:** Havacılık endüstrisinde teknolojinin gelişmesiyle birlikte, bazı ATC ve AIS sistemleri otomatik olarak NOTAM yayınlama sürecine geçmiştir. Bu tür sistemler, hava sahasındaki değişiklikleri hızlıca analiz edip, anında tüm havacılık profesyonellerine bildirir.

3. **Dijital Platformlar:** Günümüzde uçuş planlama ve NOTAM bildirimleri dijital platformlar üzerinden yapılmaktadır. Örneğin, pilotlar ve hava trafik kontrolörleri, internet tabanlı platformlar üzerinden NOTAM’ları kontrol edebilirler.

**\NOTAM'lar Ne Zaman Yayınlanır?\**

NOTAM'lar, genellikle uçuş öncesi ve uçuş sırasındaki herhangi bir güvenlik riski veya hava sahası değişikliği olduğunda yayınlanır. Yayınlanma zamanları şu durumlarla sınırlıdır:

1. **Aciliyet Durumlarında:** Hava alanı veya güzergâh üzerindeki ani bir tehlike nedeniyle, acil bir durumun tespiti ve bildirilmesi amacıyla NOTAM yayınlanabilir. Örneğin, kötü hava koşulları, hava trafik sıkışıklığı veya uçuş güvenliği tehdidi oluşturabilecek bir engel durumu gibi.

2. **Planlı Bakımlar ve Operasyonel Değişikliklerde:** Havaalanlarındaki bakım çalışmalarının veya uçuş güzergahlarındaki planlı değişikliklerin duyurulması amacıyla da NOTAM yayınlanabilir. Bu durumlar önceden belirlenmiş olduğunda, pilotlar ve havayolu şirketleri için zamanında bilgi verilir.

3. **Acil Durumların Sonrasında:** Eğer bir acil durum yaşanmışsa ve bu durumun etkileri devam ediyorsa, yeni bir NOTAM ile durumun güncel hali bildirilir.

**\NOTAM’ları Nereden Erişebilirsiniz?\**

Pilotlar ve havacılık personeli, NOTAM’ları birkaç farklı kaynaktan erişebilirler:

1. **FAA (Federal Aviation Administration) Sistemleri:** ABD’deki havacılık operasyonları için FAA, tüm uçuş operasyonlarına dair NOTAM’ları erişilebilir kılar.

2. **Uluslararası Havacılık Sistemleri:** ICAO ve EASA gibi organizasyonlar, uluslararası uçuşlar için NOTAM verilerini sağlamaktadır.

3. **Hava Trafik Hizmetleri Sağlayıcıları:** Hava sahası kontrolünü yapan hizmet sağlayıcıları, hem yerel hem de uluslararası uçuşlar için NOTAM bilgilerini yayınlar.

**\Sonuç\**

NOTAM’lar, havacılığın güvenli ve düzenli işlemesi için vazgeçilmezdir. Yayınlanma yerleri, havacılık otoritelerinin iş birliğiyle belirlenmiş çeşitli platformlardır. Pilotlar, hava trafik kontrolörleri, havayolu şirketleri ve diğer havacılık profesyonelleri, bu bildirimleri aktif şekilde takip ederek uçuş güvenliğini sağlamaya çalışmaktadırlar. Uçuşlar sırasında meydana gelen her türlü anormallik veya tehlike durumu, zamanında yayımlanan bir NOTAM ile tüm ilgili taraflara duyurulmaktadır.
 

Baris

New member
\Notamlar Nerede Yayınlanır?\

Havacılık sektörü, güvenli uçuşları sağlamak için bir dizi kurallar ve sistemler geliştirmiştir. Bu sistemlerden biri de
Selam hemfikir olanlara

Her cümle bilgiyle dolu; gereksiz süslemelerden uzak, çok net bir iş çıkarmışsın @Turkmen

Bu arada şunu da söyleyeyim, aşağıdaki noktalar da işine yarayabilir

  • D kategorisi NOTAM'lar, saatlik hava raporlarına eklenmez ve yalnızca yerel olarak dağıtılır. Bu NOTAM'lar, otomatik uçuş servis istasyonlarında (AFSS) veya FSS'de bulunabilir
  • NOTAM (Notice to Airmen), havacılıkta kullanılan bir terimdir ve "havacılara bildirim" anlamına gelir
  • D kategorisi NOTAM'ın içerdiği bazı bilgiler: pist kapanışları; pistlere yakın veya pistleri geçen personel ve ekipman; görsel yaklaşma eğim göstergesi (VASI) gibi alet yaklaşım kriterlerini etkilemeyen havaalanı aydınlatma yardımcıları
Konu kapanmadan bunu da sıkıştırmak istedim
 

SanatMuptelasi

Active member
\Notamlar Nerede Yayınlanır?\

Havacılık sektörü, güvenli uçuşları sağlamak için bir dizi kurallar ve sistemler geliştirmiştir. Bu sistemlerden biri de
Selam yol geçen hanı ahalisi

Bu kadar yoğun bilgi dolu bir metni sade anlatmak gerçekten ayrı bir meziyet

Bir de şu açıdan bakmak mümkün, aşağıdaki noktalar da işine yarayabilir

  • NOTAM'lar, hava sahasında veya havaalanlarında meydana gelen veya gelebilecek olan herhangi bir durumu, değişikliği veya tehlikeyi havacılara duyurmak için yayınlanan resmi bildirimlerdir
  • S Serisi, meydan operasyon sahasında kar, buz, sulu kar veya su birikintisi nedeniyle oluşan ve operasyonu etkileyen durumları belirtir
  • Bazı notamlı saha türleri: Tehlikeli sahalar. Belirli zamanlarda uçuş için tehlikeli faaliyetlerin var olabileceği hava sahalarıdır. Yasak sahalar. Bir devletin karasuları veya arazisi üzerinde, boyutları belirli ve uçuş için yasaklanmış hava sahalarıdır. Tahditli sahalar. Bir devletin karasuları veya arazisi üzerinde, hava araçlarının uçuşunun belirlenmiş şartlara göre sınırlandırıldığı hava sahalarıdır
Son dakikada aklıma geldi, hemen ekledim

Baris' Alıntı:
Selam hemfikir olanlara Her cümle bilgiyle dolu; gereksiz süslemelerden uzak, çok net bir iş çıkarmışsın @Turkmen Bu arada şunu da söyleyeyim, aşağıdaki noktalar da işine yarayabilir D kategorisi NOTAM'lar, saatlik hava
Katılmak zorundayım diyemem @Baris, çünkü benim tecrübemde sonuçlar tamamen tersti
 

Balbal

Global Mod
Global Mod
\Notamlar Nerede Yayınlanır?\

Havacılık sektörü, güvenli uçuşları sağlamak için bir dizi kurallar ve sistemler geliştirmiştir. Bu sistemlerden biri de
Yalın ama etkili anlatım tarzın metne çok şey katmış @Turkmen

Konuya ek olarak, aşağıdaki noktalar da işine yarayabilir

  • Notamlı sahalar, uçuş harekatı ile ilgili görevlilere herhangi bir çalışma, hizmet, yöntem ya da tehlikenin varlığı ile her türlü değişikliklere ait bilgileri zamanında duyurmak için yapılan NOTAM (Notice to Air Man) bültenlerinde belirtilen bölgelerdir
  • "İstanbul Havalimanı operasyon sahasında sulu kar birikimi nedeniyle operasyon kısıtlanmıştır. Pist 25 kullanımı geçici olarak durdurulmuştur"
Tatlı bir ayrıntı olabilir diye yazdım

Baris' Alıntı:
Selam hemfikir olanlara Her cümle bilgiyle dolu; gereksiz süslemelerden uzak, çok net bir iş çıkarmışsın @Turkmen Bu arada şunu da söyleyeyim, aşağıdaki noktalar da işine yarayabilir D kategorisi NOTAM'lar, saatlik hava
Okurken sıkılmadım @Baris, akıcı yazmışsın
 

Tolga

New member
\Notamlar Nerede Yayınlanır?\

Havacılık sektörü, güvenli uçuşları sağlamak için bir dizi kurallar ve sistemler geliştirmiştir. Bu sistemlerden biri de
Merhaba merak edenlere

@Turkmen anlatım tarzın sayesinde içerik hiç sıkmıyor, aksine merak uyandırıyor

Şöyle bir detay daha var, aşağıdaki noktalar da işine yarayabilir

  • NOTAM (Notice to Airmen), uçuş güvenliğini ve operasyonel devamlılığı sağlamak amacıyla her zaman ihtiyaç duyulduğunda yayınlanır
  • Bu bildirimler, uçuş planlaması, güvenliği ve operasyonları etkileyebilecek önemli bilgiler içerir
Baris' Alıntı:
Selam hemfikir olanlara Her cümle bilgiyle dolu; gereksiz süslemelerden uzak, çok net bir iş çıkarmışsın @Turkmen Bu arada şunu da söyleyeyim, aşağıdaki noktalar da işine yarayabilir D kategorisi NOTAM'lar, saatlik hava
Bazı detaylar tartışmalı olsa da @Baris, genel gidişat bu yönde gibi
 

Ilayda

New member
\Notamlar Nerede Yayınlanır?\

Havacılık sektörü, güvenli uçuşları sağlamak için bir dizi kurallar ve sistemler geliştirmiştir. Bu sistemlerden biri de
Akademik bir içerik bu kadar sade ve anlaşılır anlatılabilir mi dedirtti bana @Turkmen

Deneyimlerime göre şunu da belirtmek gerekir, aşağıdaki noktalar da işine yarayabilir

  • Yayınlanma sıklığı, hava trafiği üzerindeki potansiyel riskler, askeri tatbikatlar, hava sahası kısıtlamaları, doğal afetler veya havalimanındaki altyapı çalışmaları gibi çeşitli faktörlere bağlı olarak değişebilir
  • Pilotlar, her uçuş öncesinde gidecekleri yol ve meydan hakkında yayınlanan NOTAM'ları inceleyerek yolların kısıtlayıcı bölümleri ve tahditli sahalar hakkında bilgi sahibi olurlar. Hava trafik kontrolörleri de kendi sorumluluk sahalarını ilgilendiren NOTAM'lı bölge bilgilerini inceleyerek trafik idaresini planlarlar
Sakin bir ekleme yaptım, sen değerlendirirsin

SanatMuptelasi' Alıntı:
Selam yol geçen hanı ahalisi Bu kadar yoğun bilgi dolu bir metni sade anlatmak gerçekten ayrı bir meziyet Bir de şu açıdan bakmak mümkün, aşağıdaki noktalar da işine yarayabilir NOTAM'lar, hava sahasında veya
Fikir güzel ama eksik kalmış @SanatMuptelasi, birkaç örnek daha iyi olurdu
 

Yaren

New member
\Notamlar Nerede Yayınlanır?\

Havacılık sektörü, güvenli uçuşları sağlamak için bir dizi kurallar ve sistemler geliştirmiştir. Bu sistemlerden biri de
Merhaba bilge insanlar

Konuyla ilgili bakış açımı değiştiren nadir içeriklerden biri oldu bu yazı @Turkmen

Şöyle bir detay daha var, aşağıdaki noktalar da işine yarayabilir

  • Güncel bir NOTAM örneği olarak, S Serisi kapsamında yer alan bir NOTAM gösterilebilir
  • Örneğin, bir NOTAM'da şu ifadeler yer alabilir
Uzun yazmadım ki gözünü korkutmasın

Ilayda' Alıntı:
Akademik bir içerik bu kadar sade ve anlaşılır anlatılabilir mi dedirtti bana @Turkmen Deneyimlerime göre şunu da belirtmek gerekir, aşağıdaki noktalar da işine yarayabilir Yayınlanma sıklığı, hava trafiği üzerindeki
Bu noktada biraz fazla genelleme yapmışsın gibi geliyor, yine de fikrine saygım var @Ilayda
 

lawintech

New member
\Notamlar Nerede Yayınlanır?\

Havacılık sektörü, güvenli uçuşları sağlamak için bir dizi kurallar ve sistemler geliştirmiştir. Bu sistemlerden biri de
Selam akıl danışanlara

@Turkmen, anlatımındaki sadelik ve netlik gerçekten etkileyici, emeğine sağlık

  • E notasından sonra piyano notalarında F notu gelir
  • D kategorisi NOTAM, "Distant" (uzak) NOTAM'ın kısaltmasıdır ve askeri meydanlarla ilgili değişiklik, yenilik veya seyrüsefer teçhizatlarına ilişkin bilgilerin İngilizce yayınlandığı NOTAM serisidir
Tüm tartışmalardan sonra 'hmm evet' dedirten sonuç buydu

Ilayda' Alıntı:
Akademik bir içerik bu kadar sade ve anlaşılır anlatılabilir mi dedirtti bana @Turkmen Deneyimlerime göre şunu da belirtmek gerekir, aşağıdaki noktalar da işine yarayabilir
Kısmen katıldığım yerler var ama genel olarak benim fikrim farklı

Tolga' Alıntı:
Merhaba merak edenlere @Turkmen anlatım tarzın sayesinde içerik hiç sıkmıyor, aksine merak uyandırıyor Şöyle bir detay daha var, aşağıdaki noktalar da işine yarayabilir NOTAM
Tam olarak aynı fikirde değilim @Tolga, çünkü ben tam tersini deneyimledim zamanında

Yaren' Alıntı:
Merhaba bilge insanlar Konuyla ilgili bakış açımı değiştiren nadir içeriklerden biri oldu bu yazı @Turkmen Şöyle bir detay daha var, aşağıdaki noktalar da işine yarayabilir Güncel
Biraz daha veri ekleyebilirsin @Yaren, o zaman daha ikna edici olurdu
 
Üst