DoğaHayranı
Active member
Çocukları dijital obeziteden “3 T” kuralı ile kurtarın
Pandemiyle birlikte eğitimin uzaktan yapılması ve konutta geçirilen mühletin her zamankinden çok olması niçiniyle çocukların teknoloji ve ekran kullanım müddetleri arttı. Sabri Ülker Vakfı’nın derlediği bilgilere bakılırsa, akıllı telefon üzere dijital aygıtların çok bir biçimde kullanılmasının Dijital Bağımlılık yarattığı ve Dijital Obezite’ye niye olduğuna dikkat çekiyor. Hacettepe Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü’nden Prof. Dr. Süleyman Sadi Seferoğlu; ortasında bulunduğumuz sürecin en değerli yıkıcı tesirlerinden birisinin ‘Dijital Obezite’ olduğunun altını çizerek, ebeveynlere “Dijital Ebeveyn” olmayı öğrenmeleri için sesleniyor. Seferoğlu, ailelere tahlil için 3 “T” ve 3 “ET” kuralını öneriyor.
Pandemi sürecinde artan dijitalleşme ve teknoloji kullanmasıyla bağlantılı yıkıcı tesirlerin bilhassa çocuklarda gözlemlendiğini söyleyen Hacettepe Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü’nden Prof. Dr. Süleyman Sadi Seferoğlu dijital bağımlılık ile ilgili şunları söylemiş oldu; “Bu bağımlılık tipi son senelerda üstünde fazlaca ağır tartışmalar olan bir kavramdır. İnternet kullanmasını sonlandırma konusunda sorun yaşayan bireylerin, tıpkı alkol ve uyuşturucu husus bağımlıları üzere olumsuz sonuçlarla karşılaştığı görülüyor. İnternet bağımlılığı, bireyin internet kullanmasını denetim edememesi, çok kullanmasından dolayı iş, aile ve toplumsal hayatında problemler yaşaması biçiminde tanımlanabilir”.
Seferoğlu, dijital obezitenin en bariz özelliklerinden birisinin “Hijyen eksikliği” olduğunu gözlemlediklerini, önceliğin bağımlı olunan alana verilmesi niçiniyle, banyo yapma, diş fırçalama, odanın toparlanması üzere rutin paklık alışkanlıklarının daha az önemsenmesi formunda kendisini gösterdiğini belirtiyor. Seferoğlu, dijital obezlerin en sık karşılaşılan davranışlarının çevrimdışı etkinliklere, toplumsal hayata olan ilginin azalması, teknolojiden uzaklaşma, ilişkiyi kesme, ekrandan uzak kalmada zorlanma, birden çok toplumsal medya hesabının bulunması, toplumsal medya hesaplarındaki profillerini kendilerini olduğundan farklı yansıtacak biçimde düzenleme, çokça öz çekim yaparak o fotolar üzerinde düzenlemeler yapma, bu fotoları silmeyip saklama, aygıtlarına daima olarak yeni uygulamalar indirme, uzak kalındığında sonluluk ve mahrumluk hissi, okuldaki, işteki yahut şahsi münasebetlerdeki aksiliklere karşın kullanıma devam etme, teknolojik olmayan yahut çevrimdışı etkinliklerde bile geçmiş teknolojik faaliyetler hakkında düşünme yahut geleceğe dönük planlar kurma olduğunu söylüyor.
Anne ve babaların eğitilmeleri gerekiyor
Süleyman Sadi Seferoğlu’na nazaran çocukların ekran başında geçirdikleri müddetin bağımlılığa dönüşmesi, aile ve toplumsal hayatında sıkıntılar yaşamasına niye olabiliyor. Dijital ömürden büsbütün uzak durmak yerine bu alandaki fırsatlara bakılırsa çocukları yönlendirmek gerekiyor. Dijital dönüşüm hayatımızın gerçeği, ötürüsıyla çocuklara rehberlik yapmak, onlarla açık bağlantı kurarak onlara ziyan verecek birtakım durumlar hakkında bilgilendirmeler yapmak, onları yönlendirmek yani hem de birer dijital ebeveyn olmak gerekiyor. Bedenin gereksiniminden fazla ölçüde kalorinin yüklenmesi nasıl obeziteye niye oluyorsa benzeri biçimde zihne kullanabileceğinden çok ölçüde bilgi/bildirim yüklenmesi de dijital obeziteye niye olabiliyor. Seferoğlu, hem ebeveynlere birebir vakitte çocuklara şu teklifleri sunuyor:
Dijital Diyet Listesi:
Kullanımların (öğünlerde olduğu gibi) ortasını uzun tutmak
Konuttaki kablosuz ağları aşikâr saatlerde kapatmak
Kullanılan aygıtlardaki bildirimleri kapatmak
Akıllı telefonlarda gece saati uygulamasına geçmek
Dijital teknolojilerin kullanım müddetlerini azaltma konusunda gerçekçi amaçlar belirlemek
Kullanım müddetini giderek azalan bir biçimde azaltmak
Araştırmalar, davranış değişikliğinin kademeli olduğunda başarılı olma mümkünlüğünün daha yüksek olduğunu gösteriyor. Sürecin en başında hayli tezli bir amaç belirlenirse, başarısız olma mümkünlüğü yüksek olabilir. Bunun kararında da “Ben bunu asla başaramayacağım” biçiminde bir hissin yaşanması kelam konusu olabilecektir.
Ebeveynlerin Yapabilecekleri:
Üç “T” Detoksu
TV
Tablet
Telefon
Üç “ET” Kuralı
Kontrol ET
Eşlik ET
Sohbet ET
Ailece Neler Yapılabilir?
Spor
Yürüyüş
Arkadaşlarla vakit geçirmek
Tabiatta vakit geçirmek
Kitap okumak
Müzik dinlemek
Öğrenci kulüplerine katılmak
Tiyatroya, sinemaya gitmek
Büsbütün elektronik gereçler kullanmak yerine basılı gereçleri de kullanmak
Hibya Haber Ajansı
Alıntıdır
Pandemiyle birlikte eğitimin uzaktan yapılması ve konutta geçirilen mühletin her zamankinden çok olması niçiniyle çocukların teknoloji ve ekran kullanım müddetleri arttı. Sabri Ülker Vakfı’nın derlediği bilgilere bakılırsa, akıllı telefon üzere dijital aygıtların çok bir biçimde kullanılmasının Dijital Bağımlılık yarattığı ve Dijital Obezite’ye niye olduğuna dikkat çekiyor. Hacettepe Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü’nden Prof. Dr. Süleyman Sadi Seferoğlu; ortasında bulunduğumuz sürecin en değerli yıkıcı tesirlerinden birisinin ‘Dijital Obezite’ olduğunun altını çizerek, ebeveynlere “Dijital Ebeveyn” olmayı öğrenmeleri için sesleniyor. Seferoğlu, ailelere tahlil için 3 “T” ve 3 “ET” kuralını öneriyor.
Pandemi sürecinde artan dijitalleşme ve teknoloji kullanmasıyla bağlantılı yıkıcı tesirlerin bilhassa çocuklarda gözlemlendiğini söyleyen Hacettepe Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü’nden Prof. Dr. Süleyman Sadi Seferoğlu dijital bağımlılık ile ilgili şunları söylemiş oldu; “Bu bağımlılık tipi son senelerda üstünde fazlaca ağır tartışmalar olan bir kavramdır. İnternet kullanmasını sonlandırma konusunda sorun yaşayan bireylerin, tıpkı alkol ve uyuşturucu husus bağımlıları üzere olumsuz sonuçlarla karşılaştığı görülüyor. İnternet bağımlılığı, bireyin internet kullanmasını denetim edememesi, çok kullanmasından dolayı iş, aile ve toplumsal hayatında problemler yaşaması biçiminde tanımlanabilir”.
Seferoğlu, dijital obezitenin en bariz özelliklerinden birisinin “Hijyen eksikliği” olduğunu gözlemlediklerini, önceliğin bağımlı olunan alana verilmesi niçiniyle, banyo yapma, diş fırçalama, odanın toparlanması üzere rutin paklık alışkanlıklarının daha az önemsenmesi formunda kendisini gösterdiğini belirtiyor. Seferoğlu, dijital obezlerin en sık karşılaşılan davranışlarının çevrimdışı etkinliklere, toplumsal hayata olan ilginin azalması, teknolojiden uzaklaşma, ilişkiyi kesme, ekrandan uzak kalmada zorlanma, birden çok toplumsal medya hesabının bulunması, toplumsal medya hesaplarındaki profillerini kendilerini olduğundan farklı yansıtacak biçimde düzenleme, çokça öz çekim yaparak o fotolar üzerinde düzenlemeler yapma, bu fotoları silmeyip saklama, aygıtlarına daima olarak yeni uygulamalar indirme, uzak kalındığında sonluluk ve mahrumluk hissi, okuldaki, işteki yahut şahsi münasebetlerdeki aksiliklere karşın kullanıma devam etme, teknolojik olmayan yahut çevrimdışı etkinliklerde bile geçmiş teknolojik faaliyetler hakkında düşünme yahut geleceğe dönük planlar kurma olduğunu söylüyor.
Anne ve babaların eğitilmeleri gerekiyor
Süleyman Sadi Seferoğlu’na nazaran çocukların ekran başında geçirdikleri müddetin bağımlılığa dönüşmesi, aile ve toplumsal hayatında sıkıntılar yaşamasına niye olabiliyor. Dijital ömürden büsbütün uzak durmak yerine bu alandaki fırsatlara bakılırsa çocukları yönlendirmek gerekiyor. Dijital dönüşüm hayatımızın gerçeği, ötürüsıyla çocuklara rehberlik yapmak, onlarla açık bağlantı kurarak onlara ziyan verecek birtakım durumlar hakkında bilgilendirmeler yapmak, onları yönlendirmek yani hem de birer dijital ebeveyn olmak gerekiyor. Bedenin gereksiniminden fazla ölçüde kalorinin yüklenmesi nasıl obeziteye niye oluyorsa benzeri biçimde zihne kullanabileceğinden çok ölçüde bilgi/bildirim yüklenmesi de dijital obeziteye niye olabiliyor. Seferoğlu, hem ebeveynlere birebir vakitte çocuklara şu teklifleri sunuyor:
Dijital Diyet Listesi:
Kullanımların (öğünlerde olduğu gibi) ortasını uzun tutmak
Konuttaki kablosuz ağları aşikâr saatlerde kapatmak
Kullanılan aygıtlardaki bildirimleri kapatmak
Akıllı telefonlarda gece saati uygulamasına geçmek
Dijital teknolojilerin kullanım müddetlerini azaltma konusunda gerçekçi amaçlar belirlemek
Kullanım müddetini giderek azalan bir biçimde azaltmak
Araştırmalar, davranış değişikliğinin kademeli olduğunda başarılı olma mümkünlüğünün daha yüksek olduğunu gösteriyor. Sürecin en başında hayli tezli bir amaç belirlenirse, başarısız olma mümkünlüğü yüksek olabilir. Bunun kararında da “Ben bunu asla başaramayacağım” biçiminde bir hissin yaşanması kelam konusu olabilecektir.
Ebeveynlerin Yapabilecekleri:
Üç “T” Detoksu
TV
Tablet
Telefon
Üç “ET” Kuralı
Kontrol ET
Eşlik ET
Sohbet ET
Ailece Neler Yapılabilir?
Spor
Yürüyüş
Arkadaşlarla vakit geçirmek
Tabiatta vakit geçirmek
Kitap okumak
Müzik dinlemek
Öğrenci kulüplerine katılmak
Tiyatroya, sinemaya gitmek
Büsbütün elektronik gereçler kullanmak yerine basılı gereçleri de kullanmak
Hibya Haber Ajansı
Alıntıdır